Showing posts with label travel. Show all posts
Showing posts with label travel. Show all posts

Wednesday, July 3, 2013

trip to Pulau Perhentian tips.

so here's some tips to those yang maybe first time nak pegi perhentian. the info that i got is what i gathers through my own so called 'research' hehe.


  1. perhentian besar vs perhentian kecil
    • decide first where you wanna go. perhentian besar or perhentian kecil. for me, i prefer perhentian kecil. lagi ramai orang muda , if nak pegi family trips better pegi perhentian besar, sebab perhentian kecil ramai tourist and bikini view and topless guys view memang la penuh di sepanjang pantai itu. if u digs mat saleh in two piece then perhentian kecil is your choice. 
    • perhentian kecil got many attraction yg senang to get by foot. by senang, i mean tak payah bazir duit untuk ambik taxi boat untuk pegi kincir angin, romantic beach , sbb you cn reach there by foot and an hour of hiking. itu kalau kudrat mengizinkan lah. kalau tak naik bot je senang. 
    • perhentian kecil got 2 sides, coral bay and long beach. bezanya, pantai dekat coral bay pantai  dia banyak coral and tak digalakkan la kot nak mandi sebab takut kang luka-luka kaki, if nak bermandi manda better stay dekat long beach. pantai dia bersih takde coral. can easily travel dari long beach ke coral bay and vice versa sebab ada path yang disediakan, jalan about 15 minutes dah boleh smpai. cumanya, dont jalan sorang2 sebab kawasan hutan and berbukit.  for view i think view dekat coral bay lagi cantik, maybe sbb tak ramai org macam long beach.
  2. Book chalet.
    1. can easily walk in. tp caution. selalunya chalet kat sana akan full almost everyday lagi lah sebab sekarang peak season. try to book chalet at least 2 week prior to ur trip. better be safe than to sleep under the moonlight although how romantic that may sound, you dont want biawak crawling on you at night and kena gigit nyamuk right. 
    2. can easily google travel agent that you want to use. some may prefer email or phone.
    3. tapi if u orang pantai timur baik call lah, biar dia dengar dialek kelantan sikit, sbb orang local dapat lagi murah. like hari tu we dont even need to pay the rm5 marine reservation ticket and dpt murah utk snorkeling trips 5 points.
    4. tapi kalau nak redah je boleh, cum tak terjamin la chalet tu ada tak. bila smpai jeti nanti banyak sgt booth travel agent. just take your pick je. if tak cari pon nnt akan ada org yng tanya2 whether korang dah book bot ke belum. 
    5. bila book chalet selalunya akan ada pakej with snorkeling and makan sekali, boleh pilih nak free n easy or ambik pakej.
  3. transportation
    1. untuk yang travel by car, jangan risau, sbb ada tempat letak kereta kat sana charge about rm5-7/day. boleh pilih berbumbung or not. tak payah risau mana nak letak kereta.
    2. yang travel by bus, ambil bus ke kuala besut. nanti akan berhenti dekat gila dengan jeti tu. takkan sesat punya. 
    3. nanti untuk ke pulau akan naik speed boat, ambil masa about 30-45 minutes. boat paling awal pukul 7.30 pagi. kalau pegi main redah memang senang la nak naik boat paling awal, kalau pegi ambil pakej, selalunya bot nak pegi tu akan di arrange nk bertolak bila.. like ak pegi hr tu main redah je, n naik bot paling awal.
    4. kat perhentian kecil, some boat akan berhenti kat jeti, some akan berhenti jauh sikit dari pantai and you need to transfer masuk boat kecik sikit untuk ke pantai         
                           


~long beach pagi pagi this was around 8.15 am. air pon surut lagi. memang serene habis, sebab tak ramai orang and bot pun tak banyak lagi kat beach.



~tengoklah air dia. series ni bukan edit. memang biru macam tu nampak ke dasar. ni dekat kampung nelayan, where u will pit stop untuk makan before continue snorkeling.



long beach during the afternoon





the path connecting coral bay and long beach.